Butikerna spelar oss rakt i händerna

När jag nyligen besökte min lokala Åhléns så upptäckte jag en sak som fick mig ur balans. Jag såg Bygg bilar med Mulle Meck. Min första tanke, wow. Det här är nostalgi på hög nivå. Jag minns när jag och min barndomskompis spelade sönder det till max. Jag minns att det var bland de första spelen jag brände. Det och Worms, Age of Empires 1, Mulle Meck är i gott sällskap. När den nostalgitrippen lagt sig, rullade jag över ögonen på priset, jag trodde i min dårskap att detta skulle vara ett pris även en fattig student skulle kunna köpa. Ni vet, bara för känslans skull. Bygg bilar med Mulle Meck som kom ut 1997 och utnämndes till Europas bästa spel år 1999 kostade, hör och häpna 199 svenska kronor. Ett tretton år gammalt dataspel kostar i dagens handel 199 kronor. Jag blir förvirrad när jag läser prislappen. Har jag läst fel? Jag går och frågar.

Jag måste sett ganska dum ut när jag pekade på prislappen och frågade om det stämde. Det gjorde det uppenbarligen. När jag kom senare så bestämde jag mig för att kolla alternativen. Jag började surfa. Detta är resultatet. Det billigaste priset inklusive frakt är 128 kr. För ett trettonårigt dataspel? Det är väl inte så att Mulle Meck är så gammalt att det har stigit i värde?

Jag har lärt mig mycket genom det senaste året av piratrörelsen, men aldrig har en enstaka händelse påverkat mig så mycket i riktningen för att rättfärdiga fildelning som denna. Jag tänker nog köpa Mulle Meck om tretton år. Förhoppningsvis då för ett rimligt pris.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

