Piratpartiet borde utfärda nyhetsförbud

Är det någon som läst PP:s live-feed på sistone? Frågan kan verka dum, men att döma av bloggarna som faktiskt är med i feeden, så är det inte många av skribenterna som faktiskt läser den. Det är i och för sig helt förståeligt – vem fan vill läsa den dyngan? Man läser ju inte bloggar för att få översköljas av en tsunamivåg av affektiva nyhetskommentarer och repetativa åsiktsförklaringar. Hade jag var intresserad av sånt hade jag läst tidningen. Låt oss vara ärliga här: Det mesta av det som publiceras på PP-live är verkligen inte bra. Det är dåliga bloggposter. Både utifrån ett innehållsmässigt och allmänt litterärt perspektiv, för att parafrasera halebop-gubben.  Variationen brukar vara mellan ”någon vill minska fildelning; jag tycker fildelning är bra” och ”någon vill öka övervakning; jag tycker övervakning är dåligt”.

”Men vafan” kanske någon tänker nu ”skall du stå och pissa på alla piratbloggares engagemang?”. Nej, det skall jag inte. Bara på majoriteten av dem. För ärligt talat, hur många får faktiskt ut något av sådana bloggposter som jag beskrev? Med tanke på att ingen länkar eller kommenterar någon annan längre, så kan det inte vara särskilt många; deltagarkulturen i piratbloggosfären verkar ju helt ha dött. Är det nostalgin som spelar mig ett spratt, eller var det faktiskt så att piratbloggar en gång i tiden faktiskt bestod av en mer betydande del meningsfullt innehåll? Brukade inte piratbloggar länka, kommentera, och utveckla varandras tankegångar, istället för som nu när vi inte ens läser dem?

Nyhetsspammen är emellertid inte bara ett symtom av ett olyckligt tillstånd i den piratska deltagarkulturen. Nej, den är direkt destruktiv för vår idédebatt. För att återgå till min första fråga: Är det någon läst PP:s live-feed på sistone? För jag brukar i varje fall inte göra det.  Jag slänger en flukt på den emellanåt och konstaterar att det fortfarande nästan uteslutande är nyhetsspam. (Edit: För att klargöra, det är alltså inte så att jag sitter och gissar vad live-posterna innehåller, jag skummar dem emellanåt och kollar ofta rubrikerna – men jag gör inga systematiska genomläsningar längre). Råkar någon skriva ett intressant och givande inlägg – det händer ju faktiskt – så sköljs det snart bort från förstasidan och begravs under flodvåg av nyhetskommentarer och lösa åsiktsförklaringar. Att försöka lyfta fram ett inlägg genom att blogga om det själv är ofta ingen idé, eftersom man själv också snart sköljs bort av störtfloden. Således drunknar alltså partiets kollaborativa kommunikation i den strida strömmen av menlös nyhetsförmedling.

Den finns en uppenbar lösning på det här problemet: Stoppa spammen i live-feeden. Mitt konkreta förslag är att vi helt enkelt bjuder in alla nyhetsspammare till en konferens med mat och musik, där vi sedan ställer upp dem på rad mot väggen och arkebuserar dem. Eller också kan man bara säga åt dem. Eller så kan de skärpa sig på egen hand. Det går bra att välja. Huvudsaken är att vi kommer till rätta med dyngan live-feeden och lyckas vitalisera piratbloggosfärens deltagarkultur, för dagens situation riskerar att ta död på partiet.

Det här inlägget postades i Piratpartiet, Retorik. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Piratpartiet borde utfärda nyhetsförbud

  1. Olle skriver:

    Medhåll! För ett år sedan läste jag live med stor behållning, nu följs varje nytt inlägg av en suck och att jag lämnar sidan.

  2. emma skriver:

    Även om jag klart och tydligt ser att du ogillar det som händer på Live-feeden, måste jag erkänna att jag faktiskt inte riktigt ser VAD det är du uppfattar som spam? Det mesta säger du, vilket kan betyda vad som helst. Precisera dig gärna — varför inte ta och lyssna på ditt egna råd och var hjälpsam, ingå i deltagarkulturen istället?

  3. MartinS skriver:

    Att inhämta informationen på live är som att dricka ur en vattenslang. Många behöver filtrera information, live erbjuder inte detta åt oss i dagsläget. Då jag tror att många läsare berörs av detta problemet så borde vi erbjuda någon form av filtrering tex se på slashdots modereringssystem.

  4. MartinS skriver:

    Förtydligande: jag ser inte informationen som spam, men det kan lätt bli jobbigt att hänga med och jag kan förstå att filtrering kan vara önskvärt även om jag själv läser allt för närvarande.

  5. Mikael Nilsson skriver:

    Ja, volymen börjar bli ett problem. Dock vill jag inte för den skull ta bort folk, utan istället hitta sätt att lyfta fram det bästa. Jag sneglar ofta på netroots – http://www.socialdemokraterna.se/netroots/ och nu på senaste Twingly Channels http://www.twingly.com/piratpartiet

    När livesidan startade var problemet att det var svårt att hitta piratbloggarna. Numera är problemet att hitta de bästa inläggen så att man inte behöver läsa allt.

    Men, det kräver eftertanke och en fungerande plattform. Och så tid och kodning…

    Det är bra att samla allt material

  6. Nicholas Miles skriver:

    Emma: Det är främst två sorters bloggposter jag pratar om. Den ena består typiskt sett av en länk till någon nyhetsartikel, följt av några korta rader politik härlett från PPs principprogram. Den andra sorten skippar nyhetslänkarna, men är ofta lite längre. Den består typiskt sett av några paragrafer tyckande baserat på piratpartiets politik. Dessa båda sorters bloggposter skulle kunna vara nog så produktiva, om de förekom i måttlig mängd och i en miljö av oliktänkande. Då skulle ju andra människor kunna sätta ned foten och säga ”nej, jag tycker det är jättebra att vi avskaffar oskuldspresumtionen” och så skulle det kunna bli en diskussion av det hela. Nu är det dock en enig piratbloggosfär som får läsa posterna och nicka medhållande utan att de leder någon vart.

    Det faktum att dessa bloggposter inte har något särskilt högt nyhetsvärde – läsarna vet ju redan vad pirater tycker i de flesta informationspolitiska frågor – samt den plats de tar gör dem spamartade.

    Bättre, eller i alla fall mer bidragande, ämnen att skriva om vore till exempel intern organisation (hur bygger vi vår partiapparat? hur organiserar vi vår aktivistkår? Hur utformar vi våra maktstrukturer?), politisk filosofi (min personliga favorit; vad är de ideologiska utgångspunkterna i PPs politik, vilka förklaringsmodeller anlägger vi i våra problemformuleringar, är vi konsekventa?) eller partipolitik (hur taktiska är olika piratpolitiska ståndpunkter? Hur bör vår retorik låta? Hur bör vi förhålla oss till andra partiers eller organisationers utspel?). Det viktigaste att tänka på är väl kanske att det främst är pirater som kommer att läsa ens blogg, och då är dagens trend att predika för kören.

    MiNi: Jag är benägen att hålla med – att behöva utestänga någon vore ju tråkigt, för att inte säga politiskt problematiskt. Däremot kanske det är dags att utvärdera hur bra det är att ha nya trådar från nyhetsforumet i live-feeden på PPs förstasida? Nya urvalssystem vore dock åsm.

  7. Det bästa är när man, som jag, inte skriver sådana poster och snarare diskuterar praktisk politik, fri licensiering etc. Då bemöts man ibland av att ”det där är ju inte relaterat till Piratpartiet”. Intressant nog. .)

    Jag försöker i alla fall att publicera så mycket som möjligt av vad jag gör för – och nyheter kring – fri mjukvara och kultur.

  8. Tor skriver:

    Instämmer, men problemet är nog inte så mycket bristen på filtrering som bristen på kategorisering.

    Jag skulle vara intresserad av tre olika saker och av att kunna välja vilken kategori som jag tar del av:
    1) nyheter
    2) analys av sådant som inte bara är dagsaktuellt
    3) gamla tänkvärda inlägg som förtjänar att lyftas fram igen då och då.

    Speciellt tycker jag att det råder en brist på 3). Jag tror att man ibland måste röra runt litet i jorden och gräva upp litet ur de nedre lagren för att det ska kunna bli en bra grogrund för nya idéer och perspektiv.

  9. viktualiebroder skriver:

    Jag håller med, eftersom jag själv producerar en del av din kategori-1 (länk till nyhet följt av dogmatiskt testuggande).

    Jag skall inte sluta skriva sådana poster (de drar lite utomstående genom Twingly), men jag skall vara snålare med att tagga upp dem på live.

    Live skall mera förbehållas ”original”-tankar. Det är ett löfte som är en målsättning.

  10. Jag har lite samma funderingar som viktualiebrodern, jag är dock väldigt stolt att som ”utomstående” ha bjudits in till Live-flödet.

    Anser du till exempel denna nyhetspost kunde lämnats utanför Live-sidan?

    http://lakonism.blogspot.com/2010/10/nyhetssvepet-svensk-overvakning-pku.html

    Jag hade hittat en nyhet som jag inte sett på sidan och valde att flagga upp den, tillsammans med ett par andra länkar.

    Som sagt, vi kan ju försöka hjälpas åt att skapa en bra nivå på flödet, för under valdagarna var det helt omöjligt att få någon som helst överblick. Men det gällde nästan alla nyhetsmedia, inte bara PP-Live…

  11. Jonathan skriver:

    Jag läser Livesidan själv. Det är min enda inblick i piratpartiet. Läser bloggarna i sig gör jag aldrig, och jag blir mycket sällan tillräckligt engagerad för att lägga en kommentar🙂.

  12. Anders Troberg skriver:

    Håller inte med, jag gillar PP Live. Den är ett sätt att hålla aktivitetsnivån uppe i partiet, trots att det kan kännas lite tungt så här efter valet.

  13. Per "Wertigon" Ekström skriver:

    Personligen tycker jag att ett system likt Digg, där kommentarer kan pushas upp/ner, är vägen framåt.

    Dock borde det även finnas något som räknas som nyheter och dessa pushas ner ganska snabbt. Kanske skapa två feeds, en för ”nyhetslänkar” och en för mer djuplodande diskussion?

  14. Dennis Nilsson skriver:

    PP Live fungerar bra.

    Annars skulle jag missa en hel del nyheter. De bästa nyheterna kommer från PP’s Forum.

    Gillar man inte de ”sanningar” som kommer med på PP Live så finns alltid alternativen Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Sveriges Radio, Sveriges Television, TV4, Metro med flera, med färdigfiltrerade nyheter.

    Budbäraren (läs PP Live) är inte den som skall inte ”skjutas”.

Kommentera

