Lotten skall inte avgöra vid lika röstetal

Förra året, på Ung Pirats förbundskongress, skrev jag tillsammans med några andra en motion om stadgeändring för hur beslut skall fattas på kongressen. Som det ser ut nu avgör ”slumpen” (vilket presidier hittills, som tur är, tolkat som ”lotten, med lika chans på alla alternativ”) om en motion eller ett yrkande får 50% ja-röster och 50% nej-röster. När detta skedde på kongressen och ett yrkande fick bifall genom lottning, tyckte jag och några till att det var synd att demokratin sats ur spel till förmån för slumpen, och skrev en motion som gick ut på att vid lika röstetal så skulle ett förslag falla. Extra bedrövligt var att yrkandet som lottade fram inte föregåtts med någon debatt (ett yrkande om att riva upp beslutet och debattera det innan det gick till votering igen drevs sedan igenom, och samma yrkande röstades igenom med betydligt mindre jämna röstetal).

Ett förslag skulle enligt vår motion med andra ord behöva 50% av rösterna plus en (avstående och frånvarande ombud borträknade) för att gå igenom. Motionen gick inte igenom, kanske delvis för att vi att vi inte kom på att skriva den förrän på kongressen så att den därmed inte hann diskuteras i forumet och mogna i folks sinne. I vilket fall som helst kommer det skrivas motion om detta till UPK2011, så räkna med att se den där.

Nu råkar det dock förhålla sig på det viset att vissa tycker att ett sådant förfarande skulle ge förbundet en inneboende konservativitet, eftersom det på något sätt skulle gynna nej-sidan. Jag kan skymta hur man tänker i resonemanget, även om jag inte helt håller med om att det nödvändigtvis vore dåligt. Jag tycker att om ett förslag inte kan få mer än 50% av rösterna, så förtjänar det heller inte att gå igenom – det är liksom inget orimligt krav att förslag i en demokratisk organisation skall kräva en majoritet av organisationens stöd för att gå igenom. Jag har dock blivit lovad att det skall finnas pirater som på ett mycket smart sätt kan förklara varför motionen inte vore bra, och varför det vore bättre att utse någon (till exempel förbundsordföranden), och även om jag inte kan säga att jag nödvändigtvis håller med så är jag villig att låta mig övertygas. Hur som haver, så lär det i varje fall dyka upp en motion på UPK2011 om att ta bort slumpen (och lotten) från Ung Pirats stadgar. Jag hoppas på den går igenom.

Det här inlägget postades i Piratpartiet, Uncategorized, Ung Pirat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lotten skall inte avgöra vid lika röstetal

  1. Grå skriver:

    Praxis i ideella föreningar är väl annars att det ”koncervativa” förslaget (oftast ”avslag”) vinner vid lika, alternativt att ordföranden fäller utslagsrösten.

  2. Nicholas Miles skriver:

    Nej, precis, det är typ det jag (m. fl.) försöker få igenom. Problemet med att låta ordföranden avgöra, är att det ger makt åt styrelsen över årsmötet som de inte bör ha. Tänk om det uppstod lika röstetal i frågan om ansvarsfrihet, till exempel.

    Jag har plitat ner ett första utkast till motionstext i en padda här: http://piratenpad.de/goRmxKgJLN
    där tar jag även upp hur man kan göra om avslag inte finns med som alternativ i en omröstning.

  3. Anders Troberg skriver:

    Problemet är att ett sådant system blir jättelätt att manipulera genom att man formulerar sin motion på ett sådant sätt att den går igenom vid ett nej-resultat, exempelvis ”motionen innebär att vi på punkt X ska förbli vid nuvarande lösning, istället för att implementera lösning Y”. Det kommer att leda till komplicerade formuleringar och risk för felröster.

    Slump är en så bra metod som någon.

  4. Mab skriver:

    Problemet man ställs inför när man ska ta bort slumpen som tvistelösare är att man förr eller senare kommer till insikt att det i praktiken är omöjligt. Det mesta man kan lyckas med är att senarelägga slumpens inflytande genom att försöka införa ett antal olika mekanismer för att senarelägga lottens inflytande.

    Men om man vill ha ett flerstegssystem med en rad olika ”tiebreakers” så är det givetvis görbart.

Kommentera

