Man kan kopiera dragplåster

Man kanske skulle ta och kommentera Rick Falkvinges avgång. Jag bryr mig inte om att länka, för jag antar att alla som läser det här redan känner till händelsen. Några tankar dock:

Jag läser hos Simon Lindgren att det finns oro för att vi kan förlora ett viktigt dragplåster för partiet. Rick är förvisso väldigt känd pirat, och om han försvann från radarn vore det en förlust för partiet och rörelsen. Rick upphör emellertid inte med sitt engagemang, utan byter bara uppdrag. Nu när han inte längre är partiledare är det visserligen möjligt att han får lite trögare att bygga sitt varumärke, men att upprätthålla det han redan kan jag inte tro han får svårt med så länge han fortsätter sprida de piratska idealen. Dagens tioåringar kommer kanske inte ha sån koll på vem han är men bland dagens sympatisörer kommer han knappast ha minskat mycket i dragningskraft.

Nej, jag tror alltså inte vi förlorar en del av vårt varumärke med hans avgång, men what about Anna Troberg? Inom partiet är hon väldigt populär, och hon har synts utåt tillräckligt mycket för att kunna etablera sig bland pirater i Sverige hyfsat smidigt, om hon bara får chansen att visa upp sig lite mer. Internationellt sett ser dock saken annorlunda, eftersom det i princip bara verkar vara Rick – och möjligtvis Christian Engström – som synts där. Given time, tror jag dock inte hon lär få några problem där heller. Rick är ingen trollkarl, han fick inte uppmärksamhet genom sin magiska hypnotisörskonst; han blev poppis utomlands därför att han syntes mycket och visade framfötterna. Nu när han blivit poppis kommer han som sagt fortsätta vara det så länge han syns lite här och var, men jag tror inte Anna kommer ha några problem med att gå i hans fotspår – hon är ju faktiskt ledare för precis samma piratparti som Rick var ledare för, för två veckor sedan. Med tiden kommer även Anna vara ett draglok åt piratpartiet, och då inte istället för Rick, utan med honom. Partiledarbytet innebär bara att vi får två stora dragplåster istället för ett.

Med det här kommer jag för övrigt att tänka på att vi kanske borde ta och bli lite bättre på att lansera individer, i Piratpartiet. CE syntes mycket i EU-valet och Anna har synts lite då och då, men i övrigt har det ofta varit Rick som framträtt i media. Jag förstår att när mediautrymmet är så pass begränsat som det är för piratrörelsen, så vill man ta till vara på varje möjlighet, och med en underexponerad partiledare riskerar man att inte få några personliga varumärken alls med i partiets mediabild på grund av brist på fokus. I framtiden tror jag dock det kan vara idé att släppa fram lite fler människor för att synas i gammelmedia, och med Anna Trobergs planer på att skapa skarpare arbetsbeskrivningar på ledningsmedlemmarna, tror jag partiet har goda chanser att lansera nya (för omvärlden) ansikten med tydlig profilering. Fördelningen av dragplåsters dragningskraft är inte ett nollsummespel, och med nya profiler kan vi appellera till bredare väljargrupper. Jag tror vi har allt att vinna på att låta folket se nya ansikten, och med allt som är på gång både i Sverige och övriga världen tror jag vi har goda möjligheter att göra det också.

Det här inlägget postades i Piratpartiet. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Man kan kopiera dragplåster

  1. Ping: Tweets that mention Man kan kopiera dragplåster « Then Piratska Argus -- Topsy.com

  2. Jacob Hallén skriver:

    Jag gillar det du säger, men medialogiken gör det svårt. Det är nästan ingen som vill ha distriktsledaren för Norrland i en intervju eller Emma i TV-soffan, trots att de kanske är minst lika bra representanter för PP som Rick eller Anna. Om du har ett sätt att få visibiltet för fler så vore det jättebra. Det är dock lätt att prata hockey och en annan sak att spela hockey.

  3. Nicholas Miles skriver:

    Ja, att bara ha någon random General Functionary Guy är ju inte bra, men genom att tydligare definiera ledningsfolkets arbetsuppgifter blir det kanske möjligt att ge dem tydligare profiler, som gör det lättare att träda fram i media. Det jobbas för närvarande även på skuggutskott, med uppgift att hålla koll på sina motsvarigheter i riksdagen. Tanken är att medlemmarna i varje utskott specialicerar sig på sina frågor, och sammanställer rapporter åt Partiledaren så att hon kan informera sig.

    Med sådan profilering tror jag det blir lättare att lansera fler pirater i media. DL för Norrland är kanske inte så intressant att prata med om SJs legitimeringstvång, men partiets expert på trafikpolitik kan mycket väl tänkas vara relevant. Därför tror jag mer arbetsdelning är viktigt inom partiet framöver, när det kommer till det externa arbetet.

Kommentera

