Med anledning av

Jag har varit pirat i nästan två år. Jag blev pirat på eget initiativ men det är tack vare Marco som jag verkligen kom över mina fördomar och läste principprogrammet som fick mig att förstå att det handlade om mer än gratis musik. Han fick mig att förstå att piratrörelsen var större, bredare och viktigare än så. Utan det hade jag inte gått med. Det är jag evigt tacksam för. Jag har fått så mycket utav att engagera mig som pirat. Erfarenheter, människor, möjligheter, saker som jag aldrig trodde vara möjliga har jag sett förverkligas i och med mitt engagemang i piratrörelsen. Mitt engagemang kan aldrig kompensera för det rörelsen har gett tillbaka.
Det har varit svårt, det har varit underbart. Personligen har höjdpunkten varit att få sitta som förbundsstyrelsesuppleant i Ung Pirat. Att få vara jämlikhetsansvarig har varit ett privilegium som jag aldrig trott att jag skulle få uppleva. Jag menar, det har varit väldigt svårt och jag kan inte påstå att jag alltid gjorde mitt bästa. Ibland har jag gjort enbart det som krävts av mig. Det är tråkigt att erkänna, men ärlighet är viktigt för mig. Jag menar, jag har alltid försökt vara den som jag borde varit. Jag inser nu att det kanske var fel inställning, jag har ingen anledning att vara någon annan än den jag är. Jag kan vara ärlig och öppen med det. Det finns inget att frukta i det.
För mig är politik, en passion, en otrolig hängivelse som alltid lämnar ärr. Det är inte samma sak att gå med i en facebookgrupp som att gå med i ett parti. Min tid i PP och UP har varit omtumlande, upprörande och bitvis ledsamt. Jag har inte alltid mått bra av mitt engagemang och det tänker jag inte smyga med. Men de negativa erfarenheterna har alltid överskuggats av positiva händelser och spännande kluster av människor. Jag minns Ung Pirats förbundskongress 2010. Det var en riktigt spännande helg i mitt liv och något jag aldrig glömmer.
Jag har idag avgått som förbundsstyrelsesuppleant och säga upp mitt medlemskap i UP och PP. Det är svårt att sammanfatta i några meningar varför. Det finns många anledningar. Jag har tröttnat på klimatet i organisationen, jag känner mig inte hemma i rörelsen längre. Ett klimat som jag givetvis ibland upprätthållit, främst kanske genom passivitet, men ibland genom handling. Det ångrar jag självklart. Och jag förstår att min del i det hela inte är att förringa, jag ämnar inte att skylla på någon annan, jag vill inte heller ensam ta på mig varför jag känner som jag gör. Det måste finnas balans. Och det är rimligt att se sig själv som dels ansvarig, och dels utsatt. Linjerna är suddiga. För det andra så har mitt engagemang på sistone försvunnit mer, något jag kan dels skylla på klimatet, och dels för att jag har blivit mer intresserad av sociala frågor, så som ökade klyftor och social ojämlikhet.
Jag har tänkt på detta länge, men det har varit ett förhållandevis lätt beslut. Kanske lättare än det borde varit. Från början tog jag beslutet att jag skulle sitta ut min tid som suppleant i FS och sen inte ställa till upp till omval. Det var det enkla beslutet. På grund av vissa saker så känner mig tyvärr tvungen avgå istället. Jag inser såklart att jag sviker medlemmarnas förtroende genom att avgå istället för att hålla ut till kongressen. Jag känner mig som en svikare ärligt talat. Med all rätt säkerligen. Men jag känner att jag sviker mig själv ännu mer om jag inte avgår. Det är sanningen. Jag förstår om den kan vara lite provocerande, att det kan vara svårt att ta till sig. Jag vill inte göra det till en särskilt stor grej. Jag är bara någon som fick en förtroendepost och insåg att det kändes fel, så jag svek förtroendet. Det är jag ledsen för. Men jag är mån om integriteten i mina handlingar, och det är inte särskilt förtroendeingivande att representera någon när man inte vill det. Det är därför jag avgår.
Många av er kommer jag att sakna, och med tanke på att jag ej finns på facebook längre, når ni mig lättast på mail: olof.noaksson@gmail.com. Keep in touch om ni vill. Jag finns även på skype: olof911212. Det är bara att höra av sig om ni vill det. Jag bloggar på http://olofn.tumblr.com och twittrar på @OlofN.
Olof Noakssson
Det här inlägget postades i Piratpartiet, Ung Pirat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

