Piratpartiet på väg mot en totalkrasch

Piratpartiet är ledande i det viktigaste som hänt i politiken sedan miljörörelsen. Partiet föddes i ett patos för kommunikation. Fri kultur, delad kunskap och skyddad integritet. Med vår tids blixtsnabba tekniska utveckling har dessa frågor blivit viktigare än någonsin, inte minst i en tid där staten ständigt ökar kontrollen av medborgarna. Piratpartiet har lyft informationspolitiken till nivåer som inget annat parti kommit i närheten av, och är fortfarande det enda parti som på allvar tagit steget in i 2000-talet.

Men det har inte skett problemfritt. Riksdagsvalet 2010 var en katastrof, inte minst i ljuset av det lyckosamma EU-valet. Den omstridde Rick Falkvinge har nu lämnat partiledarposten till förmån för den oprövade Anna Troberg. Piratpartiets årsmöte i april kommer att bli ett ödesval. För att överleva måste Piratpartiet nu fullfölja sin ideologi. Om partiet vill driva kommunikationsfrågor på allvar måste medlemmarna våga ta steget bortom sina datorer. Kommunikationsfrågorna kan inte stanna på internet – kampen måste även gälla den fysiska verkligheten.

Jag ser i dag en kraftig ökning av omständigheter som leder till godtycklig promenad och rättsvidrig motion. Trasiga cyklar är både samhällsskadliga och integritetskränkande. Den skärpta väderleken förvandlar i ett svep lekfulla ungdomar och konstsamlare till blöta snögubbar. Tvångspromenering av cyklister och förbud mot vissa frivilliga yttringar av cykelstöld är minst lika stora ingrepp i den personliga integriteten som FRA eller datalagringsdirektivet. Och fienden är densamma.

Piratpartiet har alltid haft en beundransvärd öppenhet för aktivister från hela den politiska skalan. Denna mångfald har tyvärr alltmer förvandlats till en belastning. Interna konflikter har präglat Piratpartiet länge, och det kommer inte att sluta förrän partiet utvecklar en ideologisk grund. Lösningen på Piratpartiets inre upplösning är att mycket tydligare gå kommunikationspolitikens väg fullt ut, till en modern, piratskt präglad cykelverkstad. Att bli ett riktigt kommersiellt alternativ – detta skulle kunna ge Piratpartiet en helt ny kraft. De medlemmar som inte skulle kunna tänka sig att engagera sig i en cykelverkstad skulle i stället kunna göra stor nytta för piratfrågorna inom M, FP eller C.

Piratpartiet står nu i
nför ett dramatiskt vägval. Antingen fullföljer partiet det kommunikationsvänliga patos som ligger bakom dess bildande, eller så går partiet under. Partiets verksamhet måste utvecklas så att den kan ge tydliga svar på väljarnas alla behov. Den personliga kommunikationsfriheten måste vara värd att slåss för på alla livets områden, inte bara framför datorskärmen! Dubbdäck är en självklar kommunikationsfråga, inte minst för att den hårda väderleken i dag ger fritt fram för oerhört informationshämmande ingripanden av ishalka . Partiet skulle också kunna förena det bästa med höger och vänster, och konkurrera med en marknadsplan med låga priser och höga löner.

Alternativet är att Piratpartiet gräver ner sig i att driva en obskyr kamp för ett fåtal frågor, som aldrig kommer att bära in partiet i något parlament, varpå den cykelåkande majoriteten lämnar och bygger upp ett nytt parti som verkligen vågar förkroppsliga den cykelreparationsverksamhet som var Piratpartiets motor från början. Men är inte det ett enormt slöseri med tid och resurser?
Valet står i vår mellan att på allvar börja bygga den nya tidens cykelreparatör, eller att kasta vår tids stora cykliströrelse på soptippen. Beslutet kan inte vänta. Vågar partiet flyga på allvar, eller fegar man ur och kraschar?

NICHOLAS MILES

Nicholas Miles är medlem i Piratpartiet.

Det här inlägget postades i Piratpartiet, Riksdagsvalet 2010. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Piratpartiet på väg mot en totalkrasch

  1. Gustav skriver:

    haha, bra där!

  2. E-mannen skriver:

    Ska vi ha ha cykelstödet till höger eller vänster sida av cykeln? Vi måste väl åtminstone bli av med det här fruktansvärt danskinfluerade mittenstödet vi har nu!
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykelstod-centralstod/

  3. Haha, jättekul remix – men jag förstår inte vad du menar.
    Fast det kanske inte är meningen?

  4. Ping: En liten bomb i Piratlägret… « TantraBlog

  5. Ping: Sanningsdistortion. « Sysadminbloggen

  6. Nicholas Miles skriver:

    E-mannen: Givetvis skall PPs cyklar inte ha något stöd alls. Istället kommer vi att agera efter vår vågmästarstrategi när vi kommer in på cykelmarknaden, genom att förhandla med både producenter av högerstöd och vänsterstöd, för att sedan välja dem som ger oss bäst deal.

    CJR: Jag vill på inget sätt förringa ditt eller dina partikollegers politiska engagemang, uppfattningen jag fick av er artikel var att ni ville göra Piratpartiet till Liberaldemokraterna för att slippa bygga upp en egen organisation. Jag vet att ni är 15 personer som grundat LD, men det är ju ingen hemlighet att det är något av en Bardbebis.

    Jag får uppfattningen att LDs organisationsbygge inte gått lika fort som tänkt, och att ni då bestämt er för att bara använda Piratpartiets befintliga organisation istället. Det VORE iof ett mycket smidigt sätt att göra det på, men det är inte direkt realistiskt att tro att det kommer implementeras. Det vore, för att koppla till artikeln, som om jag försökte förvandla PP till en cykelreparatör, bara för att jag tycker de andra cykelmekarna är för dyra och jag inte orkar starta min egen. Behändigt om det funkar, ja, men i ett större perspektiv inte så särskilt praktiskt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s