Heteronormen föds på dagis

När jag gick på dagis hade jag en flickvän. Hon hette Jenny. Jag kommer inte ihåg hur jag och Jenny blev ihop.

Med det menar jag inte att jag visste det då men glömt bort det nu. Nej, faktum är att jag minns mig själv som litet dagisbarn sitta och tänka på hur mycket det var som hände runt omkring mig som jag inte hade någon koll på av den enkla anledningen att jag inte mindes så mycket om det. När man är riktigt liten har man ju inte så bra minne, och kommer man bara ihåg saker som hände för några månader sedan är det inte så lätt att hålla koll på vad som hände för över ett år sedan.

Att Jenny skulle vara min flickvän var en typisk sådan sak som jag inte riktigt hade någon koll på hur det hände. Vi lekte väl rätt bra ihop, så dagisfröknar och nära släktingar bestämde sig väl för att vi var kära. Jag vågade eller orkade inte riktigt ifrågasätta och tänkte bara ”meh, just go with it”. Fenomenet tycker jag är talande.

Min mamma jobbade länge som dagisfröken (dock aldrig på min avdelning när jag gick på dagis) och jag har en hel drös med syskonbarn, så jag har länge och vid många tillfällen sett ungar anklagas för att vara kära i något annat barn. Och med ”något annat barn” menar jag förstås ett barn av motsatt kön. Att två pojkar eller två flickor skulle vara kära kommer aldrig någonsin ens på fråga, om inte ungarna själva väldigt envist insisterar på att det är så, och om en pojke och en flicka leker särskilt fint innebär det i princip alltid att de är kära. Ibland säger de det själva, ibland tjatas det på dem tills de ”erkänner”, och ibland vägrar man helt sonika att tro dem när de säger att de inte är kära. Detta är… intressant.

När jag gick på dagis fanns det nämligen en pojke jag lekte mycket med också. Han hette Anton. Vi var inte heller kära, men däremot var vi bästa vänner, och jag minns att jag lekte mycket mer med honom än någon annan, inklusive Jenny. Medan fröknarna tjatade på de andra barnen om att utnyttja ritpappren bättre kunde jag och Anton få ett gemensamt A4-ark att vara i flera dager. När vi var utomhus kunde vi ägna flera timmar åt att gräva hål till Kina. Trots detta var det aldrig någon som antydde att vi skulle vara mer än vänner. Att det ens skulle kunna vara en möjlighet kom liksom aldrig ens på tal. Det fanns bara inte. Med tanke på hur snabba folk var med att dra förhastade slutsatser om mig och Jenny finner jag detta en aning… intressant.

Exemplet är talande. I många sammanhang, när man talar om makt och normer, brukar det finnas en liten fallang som vägrar se problem. Nu talar jag inte om vanliga särbehandlings- och kvoteringsmotståndare, utan människor som i princip helt vägrar se att det skulle kunna finnas systemfel som skapar normer som missgynnar vissa människor. Människor som tycker att nu när det är lagligt att vara bög, jude, eller invandrare och alla har likhet under lagen så finns det inget mer staten kan göra. Nu tycker jag inte att det är statens uppgift att tala om för privata bolag hur deras styrelser skall se ut, men däremot anser jag det i allra högsta grad vara en statlig (eller kommunal, where applicable) angelägenhet hur den offentliga sektorn sköts.

Dagispersonals arbetsuppgift är att sitta barnvakt, inte att tuta i ungar sin privata världssyn. Oavsett hur mycket antidiskrimineringslagstiftning och juridiskt hej och hå man implementerar, är det nämligen så att om dagis och skolor företräder en viss värdering, så är det en värdering som kommer att prägla i princip alla svenskars uppväxt. Heteronormen, för att ta exemplet som det här blogginlägget fokuserar på, handlar inte om huruvida homosexuella skall få gifta sig eller om att folk säger dumma saker på TV. Nej, det handlar om att man redan från yngsta barnsben för inpräntat i sig att heterosexualitet är Normen, att övriga läggningar, det är det där andra som man får lära sig om som en eftertanke på sexualkunskapen vid några tillfällen i tonåren, att tjejer endast finns till för att killar och endast killar skall ha något att förälska sig i, och att killar finns till endast för att tjejer och endast tjejer skall ha något att förälska sig i. Det handlar inte om homofobiska glåpord så mycket som att allt som faller utanför heteronormen är något irrelevant man aldrig behöver tänka på. Det är en norm som totalt förbiser och marginaliserar uppåt 10% (om man går på den nyare, norska studien) av våra dagisbarn.

Hur lösa problemet? Ja, först måste man förstås skapa sig en bild av omfattningen av problemet. Mina personliga erfarenheter är ju bara anekdotiska bevis, så vetenskaplig forskning är nödvändig. Jag vill se riktade satsningar på forskning om vad för värderingar barn på svenskar skolor och dagis får lära sig egentligen, och då inte bara begränsat till heternormativitet.

På Piratpartiets medlemsmöte finns en mycket bra motion om humanism som jag vill se bifall på. Den företräder en linje som innebär att Piratpartiet får möjlighet att växa ideologiskt, utan att överge fokus på våra kärnvärderingar och utan att ställa sig till höger eller vänster. Det är en linje som jag helt ställer mig bakom, och i ett ideologiskt mognare piratparti vill jag definitivt se normforskning på agendan. Piratpartiet bejakar inkludering och mångfald, och då kan vi inte ha exkluderande och hegemoniska skolor och dagis.

Det här inlägget postades i Piratpartiet. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Heteronormen föds på dagis

  1. Isak Gerson skriver:

    Som aktiv i queerfrågor kan jag bara hålla med. Att bekämpa heteronormen på dagis är ett av de enklaste sätten att skademinimera skadorna som kommer med det sociala könet. Bra idé!

  2. Viktor skriver:

    ”Dagispersonals arbetsuppgift är att sitta barnvakt, inte att tuta i ungar sin privata världssyn. ”

    Så heteronormen ska dom ge fan i att tuta i barnen, men queerteori är OK? Litet hål i argumenationen där.

    Snarare skulle man vilja säga som så: den norm som dagispersonalen tutar i ungarna ska vara inkluderande och respektfull, och bidra till att bygga ett samhälle som är inkluderande och respektfullt, där ingen anses onormal.

  3. Carolina skriver:

    Väldigt bra skrivet!

  4. Nicholas Miles skriver:

    Viktor: Var i texten menar du att jag förespråkar queerteoriundervisning på dagis?

    • Viktor skriver:

      Ja, *något* måste ju barnen exponeras för i sagor, sånger, leksaker och så vidare. Och eftersom du är motståndare till det ena så blir det andra kvar.

  5. Anonym skriver:

    Hmm, att man ska försöka hitta förtryck så snart något understiger 50%, och att våra barn ska styras in i det politiskt korrekta… Intrycket jag fick från skolan var snarare att man närmast var onormal om man var straight.

  6. Nicholas Miles skriver:

    Viktor: Fin halmdocka där. Heteronormativitet och prideparader i kuddrummet är inte de enda alternativen man har att välja på.

    Anonym: Jag vet inte vad det var för skola du gick på, men som jag påpekar i texten så är anekdotiska bevis tämligen irrelevanta när det kommer till problemlösning. Det jag vill se är forskning på ämnet så att politiker och allmänhet kan skapa sig en bild av hur klimatet ser ut egentligen. Först då kan man börja identifiera problem och lämpliga lösningar.

    Skolor och dagis är inte random näringsverksamhet, de är utgör en avsevärd del av den offentliga sektorn. Piratpartiet tror på en transparent stat, vilket bland annat måste innebära att medborgarna kan granska vad deras skattepengar går till. Då är det inte mer än rätt att man satsar på vetenskaplig forskning för att kunna redovisa vad det egentligen är som lärs ut på skolor och dagis.

  7. Anonymous Coward skriver:

    Ja gud förbjude att något som gäller för 90% av befolkingen skulle läras ut på dagis. Hur skulle det se ut?!

  8. Nicholas Miles skriver:

    Var i texten förespråkar jag ett sådant förbud, menar du?

  9. Gustav Wetter skriver:

    Grejen med heteronormen ligger i själva namnet: hetero är normen. Hetero har historiskt sett varit normen även i samhällen som varit väldigt toleranta mot homosexualitet. Enligt mig så blir normer ett problem först när de gör livet surt för de som avviker från den. Att tuta i barnen att heterosexualitet inte är normen vore dock… onormalt.

    Normer och värderingar är inte fel bara för att de råkar vara gamla; jag ser inget självändamål i att försöka ändra heteronormen på våra dagis så länge den inte göder homofobi och intolerans, men det är något helt annat.

  10. Nicholas Miles skriver:

    Jag tror inte heteronormen betyder det du tror att den betyder.

    • Vomitus Vomitorius skriver:

      Sånt där hatar jag. Du har inget intresse i att upplysa, diskutera eller nå samförstånd, du bara myser överlägset med att du vet bättre – att du ÄR bättre. En arrogant one-liner som näpsar den smutsiga okunniga pöbeln och skickar tillbaka dom till skolbänken för att lära sig sin plats. Diskussion, innehåll eller argumenation? Angrip istället semantiken och ta snabba poäng!

  11. Fredrik larsson skriver:

    ”Dagispersonals arbetsuppgift är att sitta barnvakt, inte att tuta i ungar sin privata världssyn” Efter att ha läst den meningen förlorar du all trovärdighet i frågan oavsett om du har bra tankar om påverkan eller inte.
    Läs på lite om vad svensk förskola är, har för uppdrag och vad pedagogernas uppgift är.

  12. Nicholas Miles skriver:

    Vomitus: Ursäkta, jag visste inte att det var min uppgift att agera lexikon. Jag tänker att om man kan kommentera den här bloggen så har man tillgång till nätet, och då kan man bara slå upp ord man inte förstår sig på. Men visst, jag kan gå in lite på vad ordet innebär, om man nu är för lat för att googla.

    Heteronormen har inget att göra med vilken läggning som är statistiskt vanligast. Att säga till dagis barn att 90% av befolkningen är hetero är inget problem, det får man gärna göra. Heteronormen handlar om osynliggörande och förutfattade meningar. Den handlar om att du är heterosexuell tills motsatsen bevisats, och om att strunta i alternativa läggningars existens. När du berättar för barn att pojkar kan bli kära i flickor och vice versa, men utelämnar alla alternativa läggningar, så hjälper du till att bygga heteronormen hos barnen genom att osynliggöra ickeheterosexualitet. Heteronormen har inte att göra med vad som är vanligast, det har att göra synsättet att heterosexualitet är den ENDA läggningen, och att allt annat är irrelevanta företeelser som helst skall marginaliseras och/eller ignorerats.

    Fredrik: Det skall inte vara dagispersonals uppgift att exkludera barn på grund av sin läggning. Säger lagen något annorlunda så behöver lagen ändras.

  13. Fredrik larsson skriver:

    Du behöver inte agera lexikon.
    Om du vill beskriva svensk förskola bör du känna till lite om den. Och genom din text ovan undrar jag om du har någon som helst kunskap om den. Det verkar inte så!
    Vad du upplevde på förskola för 20 år sedan stämmer inte mycket av vad svensk förskola är och ska vara idag och därmed blir din text rätt meningslös.

    Det är inte förskolans uppgift att exkludera någon, det borde du veta om du läst på lite.

  14. Nicholas Miles skriver:

    Är det någon av er nej-sägare som ens läst inlägget? Jag skrev att jag vill se riktade satsningar på forskning av vad dagis lär ut, som ett led i ökad statlig transparens. Vad är det jag borde veta som gör forskning till en dålig idé? Har ni ens läst mer än rubriken? För jag får inte intrycket av att ni gjort mycket mer än så.

  15. Fredrik larsson skriver:

    Jag har läst din artikel. Jag ifrågasätter inte alls inriktningen mot mer forskning. Läs vad jag skriver.

  16. Isak Gerson skriver:

    Episk uppvisning av minotaurer. Som antropolog följer jag utvecklingen noggrannt http://copyriot.se/2009/10/20/trolltyg-del-1-bestiarium/

  17. Fredrik Larsson skriver:

    Nicholas jag tror att vi skjuter förbi varann. Det finns forskning av det slag du talar om och svensk förskola arbetar i mångt och mycket som jag tror att du vill att den ska göra. Men det finns säkert mer att göra. Kanske skulle du och jag svinga en bägare och tala om det, piratöga mot piratöga? Jag har fått för mig att vi finns i närheten av varann rent geografiskt.

  18. Nicholas Miles skriver:

    Jaa, att växla några ord ansikte mot ansikte kan nog vara konstruktivt för den här diskussionen. Släng iväg ett mejl till mig om du vill ses.

Kommentera

