Piratpartistisk HBT-politik

Jag läser att Helds HBT-nyheter sammanställt en utvärdering av riksdagspartiernas och FIs HBT-politik. Om valet av partier skriver han så här:

Först ska jag berätta något om hur jag resonerat när jag avgjort vilka partier som jag granskar. Att riksdagspartierna ska vara med är givet. De kriterier jag har för partier utanför riksdagen är följande. 1. Att ha fått tydligt mer än 0,1 % i senaste riksdagsvalet. 2. Att ha en fungerande verksamhet på riksnivå. 3. Att ha en HBT-politik. Det är bara Feministiskt initiativ som uppfyller de tre kriterierna.

Vidare: ”Piratpartiet uppfyller 1 och 2 men har inte skaffat åsikter inom HBT-politiken. ” Det tycker jag är oacceptabelt. Ett parti som säger sig stå för grundläggande värderingar om demokrati och mänskliga rättigheter måste ha en HBT-politik. Vi kan inte säga att vi värnar om allas lika värde, och sedan ställa oss likgiltiga inför samkönade äktenskap. Vi kan inte prata om mänskliga rättigheter, och samtidigt stå tysta i frågan om statens tvångssteriliseringar. Vi kan inte säga oss förespråka fri och mångfaldig kultur utan att erkänna att staten har ett intresse i att förebygga diskriminering och kulturell likriktning. Vi kan inte kritisera andra länder för människorättskränkningar utan att driva en HBT-vänlig utrikespolitik.

När folk tänker på Piratpartiet vill jag att de ska associera till mångkultur, fritänkande, och likhet inför lagen, inte till likgiltighet, handlingsförlamning, och vågmästarfundamentalism. Att vi figurerar i utvärderingar och undersökningar lika denna som ett parti ointresserat av HBT-frågorna tycker jag är oacceptabelt, och är något jag tänker arbeta för att ändra på.

Det här inlägget postades i Piratpartiet, Ung Pirat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Piratpartistisk HBT-politik

  1. Sharpless skriver:

    Varför ska PP ha en specifik HBT-politik, när PP står för grundläggande värderingar om demokrati och mänskliga rättigheter? Ungefär som att kräva att alla ska ha mat att äta, när någon har åsikten att ingen ska behöva gå hungrig.

  2. Isak Gerson skriver:

    Sharpless: Att ha värderingar om demokrati och mänskliga rättigheter som ”politik” är jäkligt flyktigt och intetsägande. Vi skulle – i teorin – kunna stryka vårt program och istället skriva att ”alla ska ha det bra”, men det är ju uppenbart dumt. Sverige i stort tycker redan att alla ska ha mänskliga rättigheter, så vi kan inte göra mycket mer på den punkten.

    Vad vi däremot kan göra är att säga vad vi menar med mänskliga rättigheter, vilka som ska ha rätt till vad, hur vi ska uppnå det och hur vi vill prioritera. Då talar vi betydelsefull politik.

  3. Gustav skriver:

    Imorgon kommer jag att tala på plattan klockan 12 om vad Ung Pirat vill göra för asylsökande hbtq-personer.

  4. Ping: Jag vill att Piratpartiet blir Sveriges hbt-vänligaste parti | Anna Troberg

  5. of_darkness skriver:

    Jag är väldigt tveksam egentligen till både feminism och hbt grejen eftersom det egentligen handlar mer om att avskaffa dumhet, avskaffa idiot moralism etc,än att göra något specifikt för de som inte enbart vill spänna på folk av det motsatta könet och som inte känner någon form av könsförvirring. (och ja köns o neutral lagstiftning för civilrättsliga rättigheter aka ”äktenskap” [som borde avskaffas delvis och delvis mergas med sambolagstiftningen], och krav på sterilisering som inte är medicinskt påtvingad är ju bara ren moralism och sånt som inte får finnas i lagen)

    För risken blir lätt att man börja hamna ner i det där quer träsket med massa knäppheter hit o dit påtänkta av massa intellektuella smartskaft typ eller börjar blanda i hbtq kultur i övrigt i det hela och verka duktig politik som alla partier gillar o pyssla med.

  6. Nicholas Miles skriver:

    Gustav: Såg talet på youtube. Gillart🙂

    of_darkness: Jag har ingen aning om vad du pratar om.

  7. Ping: Vi borde politisera det svenska tjänstemannaväsendet | Then Piratska Argus

  8. Ping: Bombardera mig med fler spännande sakpolitiska idéer! | Anna Troberg

Kommentera

