Piratpartiet bör förespråka RIT-avdrag

Manifestet från Västerås Parley släpptes nyligen. Där föreslås en massa saker som jag kommer ha anledning att gå in på senare, men idag tänkte jag prata om RIT-avdraget. I manifestet motiverar man ställningstagandet med att man vill bekämpa ungdomsarbetslösheten, vilket jag ställer mig tveksam till, men det finns andra goda skäl att driva frågan.

En av de grundläggande principerna, som Piratpartiet rimligtvis borde stå bakom, är avgiftsfriheten. Det ska inte kosta pengar att utbilda sig, helt enkelt. Grund- och gymnasieskolan är tänkta att förbereda människor för livet med viktiga kunskaper, men ett uppenbart problem är om det sker samhällsförändringar som kan kräva nya kunskaper efter att någon gått ut skolan. Detta löser vi med omutbildningar, dels genom komvux, dels genom högskolor och universitet. Dessa är, liksom grund- och gymnasieskolan, avgiftsfria. Du får till och med betalt (studiebirdrag) för att gå där.

När någon som inte fick chansen att lära sig om informationsteknologins fantastiska möjligheter i skolan är i behov av IT-kunskaper, måste hen alltså söka hjälp, antingen genom att utbilda sig eller genom att köpa IT-tjänster. Det ena kostar pengar, det andra är gratis. Detta skapar tydliga incitament för att belasta de offentliga utbildningssystemen framför att köpa en tjänst från den privata sektorn. RIT-avdrag är ett rimligt sätt att minska den incitamentsklyftan. När någon valt att ta pengar ur egen plånbok för att lösa ett problem, istället för att använda offentliga medel för ändamålet, är det rimligt att staten inte går in och plockar ut skatt för pengarna man spenderat. Se det som en privatiserad förlängning av komvux, eller en patch till gamla utbildningar om man så vill.

Eftersom Piratpartiet vill vara med och bygga kunskapssamhället, är det rimligt att vi förespråkar ett offentligt förfarande som inte innebär att människor bestraffas för att de söker överbrygga den digitala klyftan. Därför bör Piratpartiet driva linjen om RIT-avdrag.

Det här inlägget postades i Piratpartiet, Ung Pirat. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Piratpartiet bör förespråka RIT-avdrag

  1. Fredrik skriver:

    Piratpartiet ska inte driva fördelningspolitik, inte ens om den är IT-relaterad. Det blir för mycket splittring. Till exempel avskyr jag själv detta förslag om RIT-avdrag.

  2. Alla ståndpunkter är splittrande, även de ståndpunkter som säger att man inte tar ställning i en fråga. Likgiltighet är inte mer legitim än ställningstagande, och ”tänk om det splittrar” är inte ett legitimt argument. Om du är emot RIT-avdrag får du förklara varför det är dålig politik eller varför det inte är piratpolitik. ”Jag gillar inte idén” räcker inte som skäl för att lägga ner en sakfråga.

  3. Jag förstår inte. Många av punkterna är ju bara helt tagna ur luften.
    Den absolut värsta tror jag var avdrag för mjukvara som är nödvändig i kommunikation med staten. What le hell? Ska vi verkligen ge denna finansiella fördel (lättare att sälja) till mjukvaruutvecklare som vägrar att släppa koden fri, vägrar att följa standarder och inte minst aktivt arbetar mot informationspolitiska ideal?

    Det är sjukt mycket av det där som skulle slå enormt jävla rakt bakut ifall det faktiskt blev en del av parti-/principprogram för Piratpartiet.

  4. Ping: Politiska samtal galore! | Anna Troberg

  5. Ping: opassande » Blog Archive » Piratpartiet växer

  6. Nicholas Miles skriver:

    Jag ser inte den punkten någonstans på manifestet, men det kanske bara är jag som är dålig på att leta. Vad gäller sakfrågan är jag benägen att hålla med dig, MMN-o. När jag säger RIT-avdrag menar jag att tjänster så som IT-support skall vara avdragsgilla, av de skäl jag beskrivit i blogginlägget. Hela grejen med avdrag för ”kommunikation med staten” känns mest… mystiskt.

  7. Tomas Kronvall skriver:

    Som jag minns den punkten handlade det om någon myndighet vars hemsida absolut /krävde/ Windows på anvädardatorn för att funka. Och att förslaget går ut på att, om man absolut tvingas införskaffa en dyr licens för att lagligen kunna kommunicera med en myndighet, så ska den licenses vara avdragsgill. Syftet med förslaget var att via ekonomiska bakvägar tvinga myndigheter att ara tillgängliga i öppna standarder, typ.
    Någopt krystat, jag vet.

Kommentera

