Idag blev jag glad på feminister i Sverige

Sverige är ett av de jämställdare länderna i världen, men jämställdhetsfrågor rasar ofta heta när de tas upp i media. Feminismen är inte okontroversiell, och i Piratpartiet brukar diskussioner om genusfrågor ofta väcka mycket starka känslor. De som kallar sig antifeminister brukar ofta skälla på feminister för att de är dumma. Och jag förstår dem.

Jag är inte antifeminist, men jag förstår dem som förargar sig på alla dumheter som spottas ut i feminismens namn på TV och i tidningar, av självutnämnda feminister vars hobby verkar vara att osynliggöra utsatta män. Det är den typen av människor som pratar om hur kvinnor tjänar mindre, men struntar i att män råkar ut för fler arbetsplatsolyckor och presterar sämre i skolan. De som talar om längre ambulansutryckningstider för kvinnor, men i att män lever kortar. De som motiverar sexköplagen med att prostitution är kvinnoförtryck, men som aldrig sagt ett ont ord om den manliga värnplikten. De som pratar om ”mäns våld mot kvinnor”, trots att män misshandlas i mycket högre utsträckning än kvinnor. Sedan börjar de prata om en könsmaktordning där män är överordnade. Jag förstår att vissa personer blir lite lack när de ser det.

Jag håller inte med dem om att det legitimerar ett utdömande av feminismen, eftersom jag vet att det finns gott om feminister som inte tänker så, och eftersom jag inte tycker det skall vara någon tävling om vilket kön som utsätts mest. Jag håller inte med dem, men jag förstår dem. Jag har länge bedrövats över hur pass få feminister som faktiskt gjort tydliga, offentliga markeringar mot den sortens självutnämnda feminister som jag nämnde ovan. Genom att låta dem hållas, låter man dem också skjuta hela den svenska feministiska rörelsen i sank. Idag upptäckte jag dock till min glädje att många bloggare tar skarpt avstånd från sådana dumheter. Ibland blir man glad.

Det här inlägget postades i Piratpartiet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Idag blev jag glad på feminister i Sverige

  1. SBJ skriver:

    Det finns feminister och sen finns det militanta feminister a.k.a. manshaterskor. Precis som det finns veganer och militanta dito, eller religiösa människor och extremister etc. Listan kan nästan göras oändlig, och oftast är de de extrema som märks av, och som sätter ”ribban” för hur folk i allmänhet betraktar grupperna som helhet.

  2. steelneck skriver:

    Att utnämna sig som feminist, det är att politiskt utgå från kön, vilket jag anser vara närmast sexism. Att i stället vara helt könsneutral humanist anser jag vara en långt mer jämställd utgångspunkt och det innebär bland annat att allt annat än lika lön för lika arbete är rent svineri. Folk skall också väljas till olika befattningar utifrån lämplighet, kön har inget som helst med saken att göra. Att det sedan inom vissa avgränsade områden kan behövas en liten ”puff” för att initiera en bättre utveckling, behöver inte nödvändigtvis gå emot detta. Det kan handla om allt ifrån att motivera tjejjer att utbilda sig för traditionellt manliga yrken och tvärt om, eller att synliggöra goda och inspirerande exempel. Det handlar egentligen inte om kön i sig, utan mer om att bryta gamla mönster, vanor och kulturer. I kulturfallet så finns ju dessutom en ryggsäck av gammalt religiöst groll, den kristna kulturen har historiskt inte skilt sig så mycket från den islamska på den punkten. Det är svårt att tex. anställa kvinnliga snickare eftersom väldigt få tjejjer slår in på den banan och få tjejjer vill göra det eftersom de helt naturligt kan känna sig lite utanför som tämligen ensam tjej, det samma gäller män. Vi är flockdjur och har ett stort motstånd mot att stick ut från mängden.

Kommentera

