Svärmmotioner till höstmötet

Om inte alltför många veckor är det dags för Piratpartiets höstmöte. Med den breddningsprocess vi är inne i lär det bli en hel del motioner, i synnerhet politiska sådana. Det var en del i våras, och det lär bli många fler nu i höst. Om man utgår från att de flesta inlägg på breddningsbloggen blir till motioner skulle jag säga att vi får räkna med uppåt 100 motioner.

I ett sådant virrvarr av politiskt engagemang är det lätt hänt att det uppstår redundans genom att flera personer skriver överlappande motioner utan varandras vetskap. Förutom det kommer det dessutom bli många timmars läsande för de som deltar på mötet, varför det är extra viktigt att alla motioner är välskrivna, så att vi slipper rösta igenom rena formförändringar. Jag har därför slängt ihop en liten padda jag skulle vilja att alla motionärer postar i.

Paddan finns här: http://piratenpad.de/p/PPmot12

Vill man inte att någon petar i ens motion kan man bara skriva det i paddan, men det vore bra om man postade dem där i alla fall, för att undvika redundans. Det vore också bra om vi kunde hjälpa oerfarna medlemmar att skriva motioner. Man får gärna lägga till nya att-satser om inte motionären säger något annat, men undvik gärna att diskutera sakfrågorna i själva motionen. Håller man inte med någon politiskt får man gärna skriva en egen motion.

Just nu ligger det en handfull halvfärdiga motioner i paddan som man gärna får spinna vidare på, men räkna med att det blir många fler. Om du har breddningsbloggat om en idé, släng gärna in en motion i paddan. Även om man inte känner sig manad att skriva ihop en hel motion själv vore det bra om man kunde skriva en motionsrubrik och en punktlista. Svärmen kan ta det därifrån.

Piratpartiet skall ha en färdig, heltäckande politik i slutet av 2013, så vi kommer att få ligga i under det närmsta året. Med svärmarbete borde vi dock klara oss galant, så sprid gärna länken till paddan. Låt oss bygga framtidens piratpolitik tillsammans!

Det här inlägget postades i Piratpartiet. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Svärmmotioner till höstmötet

  1. Ping: » Svärmmotioner till PP:s medlemsmöte

  2. Anton skriver:

    Awesome initiativ!

  3. Ola Andersson skriver:

    Jag tycker också att det är en utmärkt ide som verkligen behövs, men jag har faktiskt en bättre ide än denna ide.

    Min ide bygger på att man organiserar arbetet i existerande och nya basarer (det finns några stycken på facebook tex) och även ger basaren ett verktyg att jobba i som är lite bättre än en enstaka padda. Men då jag inte är klar att visa upp den ide jag jobbar på, så skriver jag en kommentar här och ber att få återkomma.🙂

    De basarer jag känner till på facebook heter ”Piratpartiet – xxx” (där xxx är tex energi och transport).

    Om du vill veta mera om basarer, så finns det info på nätet och även en video jag gjort här:

    Några konstruktiva förslag angående denna padda: Till att börja med kanske paddan skall organiseras efter ämnesområden? Familjepolitik, Energipolitik, Skatter osv? Kanske kopplingen till principprogrammet skall vara tydligare (en länk i paddan tex) och kanske det även skall finnas en länk till http://sakpolitik.piratpartiet.se/ där man kan (ska) se vilka saker som redan är beslutade om i PP?

    • Anton skriver:

      Paddan är öppen för vem som helst, så du är välkommen att själv lägga in förbättringar. Jag lade till exempel in en innehållsförteckning jag tyckte saknades.

  4. Ping: Motionspaddan växer! | Then Piratska Argus

  5. Ping: PP Sweden Prepares for Important Member Meeting | PirateTimes

Kommentera

